Hoog Catharijne Utrecht

Donderdag 15 Juni 2017 > 13:41


Alle wegen leiden naar Vredenburg
Over de verbouwing van Hoog Catharijne

Als je denkt aan verbouwen in Utrecht, kan het niet missen. Hoog Catharijne schiet dan bij vrijwel iedereen die Utrecht Centraal een keer in zijn leven heeft gepasseerd, te binnen. Waar veel onbekende boetiekjes zich vroeger mochten vestigen, wordt nu plaats gemaakt voor het grootste winkelcentrum van Nederland. In dit winkelcentrum komt niet alleen de grootste H&M vestiging van Europa, ook rust het gigantische gebouw bovenop de grootste fietsenstalling van de wereld. Het zal daarom ook niemand verbazen dat dit project al een tijd gaande is. Zeker als je bedenkt dat het openbaar vervoer moest blijven functioneren rondom het drukstbezochte station van Nederland. Per dag zetten meer dan 285.000 reizigers voet in het station. Met de groeiende vraag naar openbaar vervoer en vernieuwing is het dan ook logisch dat Hoog Catharijne een metamorfose moest ondergaan.

Wat je als passant allemaal niet ziet...

ULC verzorgt een deel van de werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties in het hernieuwde ‘pad naar de stad’. Op dit moment is de groep bezig met het Voorzetgebouw, het gebouw wat haar naam dankt aan het feit dat het letterlijk vóór het oude gebouw is neergezet, met het Gildenkwartier, de Radboudpassage en de Godenbaldpassage en het Paviljoen. ULC is verantwoordelijk voor de installaties in deze delen, maar ook voor de te behouden doorgang voor alle passagiers die vanuit de trein Vredenburg willen bereiken. Dit alles gebeurt in opdracht van Klépierre, de Franse keten die er om bekend staat futuristische en internationale vibes te verstrekken met hun panden.

In totaal zal het pand zo’n 100.000m2 beslaan en worden er 26 miljoen bezoekers per jaar verwacht. Dit project bestaat gedeeltelijk uit renovatie en gedeeltelijk uit nieuwbouw, wat om flexibiliteit en deskundigheid vraagt. Gelukkig is de installateur niet onbekend met een uitdaging als deze, en ondanks de uitdagingen, verloopt alles over het algemeen soepel. Projectleider Elektro – Henri Siemelink, Projectleider Werktuigbouwkunde – Martijn Vermeij en Projectleider Uitvoering Roel Hummel leiden mij rond op het terrein van Hoog Catharijne.

Oude gevel met het nieuwe voorzetgebouw

ULC is verantwoordelijk voor het behouden van de doorgang van het station naar de stad en andersom. De bezoekers worden steeds via een andere loopstroom om de bouw geleid. Als nietsvermoedende treinreiziger heb je het niet eens door, zo subtiel zijn de veranderingen die in het pad worden doorgevoerd. Toch kan de oplettende wandelaar aan de vloer herkennen of hij of zij in een oud of juist nieuw stuk loopt, want de vloeren worden als laatste gedaan. Overigens is het geen kwestie van even wat schotjes verplaatsen als het gaat om het maken van een nieuwe loopstroom, werkelijk elke millimeter moet voldoen aan alle mogelijke veiligheidseisen en keuringen, wat betekent dat er een balans moet worden gevonden tussen de snelste en meest praktische routes, en de stukken bouw die al af zijn.

Het ‘om de passanten’ heen bouwen is wel het thema van deze hele verbouwing. Het is ongelofelijk om te zien hoe veel werk er door de aannemers, installateurs en andere betrokkenen op een werkdag wordt geleverd, terwijl de voorbijgangers werkelijk niets door lijken te hebben. Uiteraard klinkt er hier en daar een klap of een hard geluid, dat is onvermijdelijk, maar iedereen kan zonder ongemak zijn of haar normale bezigheden voortzetten. Als je vanaf de vijfde etage van het voorzetgebouw naar beneden kijkt, lijken het net mieren, die mensen. Iedereen volgt zijn of haar pad, terwijl er om de passanten heen hard gewerkt wordt aan het nieuwe Hoog Catharijne.

Route voor passanten

Als je een stap zet in de kantoren van de partijen, valt op dat er enorme planningen aan de muren hangen. Dit is de manier waarop de gigantische hoeveelheid verschillende partijen die hier aan werkt met elkaar communiceert, en dus weet waar ze aan kunnen beginnen. BAM, Dura Vermeer, Boele & Van Eesteren; alle grote jongens hebben hier een stukje van het terrein gewonnen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedere partij gerust zijn eigen gang kan gaan. Het is namelijk als een soort RISK spel verdeeld; at random. Het Paviljoen (met installaties van ULC) grenst bijvoorbeeld niet aan het Voorzetgebouw, daartussen verzorgen twee andere partijen de verbindende leidingen en sprinklerinstallaties, terwijl ULC daar wel de kabelgoten voor de glasvezel installeert. Dat betekent dat ULC door de fietsenstalling heen moet.  Dit vraagt dus niet alleen om heldere communicatie, iets wat bij elk (bouw)project vereist is, maar ook om afstemming in de planning; elke stap die er wordt gezet is afhankelijk van de voorgaande partij en beïnvloedt op haar beurt ook weer de stappen die de er opvolgende partij kan zetten.

Het futuristische uiterlijk wat het de stad zal geven is niet te vergelijken met een ander plein in Nederland.  Het plein tussen het station en het voorzetgebouw zal overdekt worden met hoge witte constructies, die een beetje doen denken aan gigantische bloemen met ledverlichting. Ook binnen zal je je voelen alsof je buiten loopt, dit mede dankzij de lichtinstallaties die ULC plaatst in de delen waar glazen plafonds niet mogelijk zijn. Het eerste deel van de winkels is al open, het deel waar ULC momenteel aan werkt moet 1 oktober 2017 opengaan. Dat betekent dat we na de kerstinkopen lekker kunnen afkoelen met een drankje in Utrechts meest centrale skybar. Hoog Catharijne krijgt dan weer een andere betekenis.  

 

 

Door Achelle Koonings



Terug naar overzicht